top of page

Algemene veelgestelde vragen

Hoe kom ik in contact met Studentenhuisvesting Tilburg?

U kunt ons een e-mail sturen via studenthousingintilburg@gmail.com met eventuele vragen of vereisten die u heeft. 

Veelgestelde vragen voor hosts

Is Studentenhuisvesting Tilburg aansprakelijk voor eventuele schade?

Nee. SHT is een non-profit initiatief dat geen abonnementskosten aan studenten of huiseigenaren in rekening brengt. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele schade of ongemakken, maar we streven ernaar om de kans dat deze zich voordoen te minimaliseren. Overigens ben je niet verplicht een student langer te huisvesten dan gewenst.

Is het mogelijk om de student te ontmoeten voordat je hem uitnodigt?

Natuurlijk. We kunnen vooraf een afspraak maken tussen jou, een SHT-vertegenwoordiger (optioneel) en de student. Heeft u interesse, neem dan contact met ons op.

Mag ik huur vragen?

Nee. Wij zijn een initiatief voor wederzijdse hulp, wat betekent dat u via ons geen huur in rekening kunt brengen. U kunt echter een kleine vergoeding vragen voor de kosten die u zou kunnen maken om ze te hosten. Dit bedrag dient u zelf met de student te regelen.

Hoe lang moet ik iemand hosten?

Dakloze studenten krijgen bij voorkeur minimaal een week de tijd om een nieuwe woning te vinden. Hoewel het aan te raden is om ze minimaal zeven dagen te laten blijven, is de periode waarin je ervoor kiest om iemand te hosten geheel aan jou. In het geval dat je eerder wilt stoppen met hosten, zullen we proberen de student te verplaatsen zodra we hiervan op de hoogte zijn - maar ze zijn verplicht om te vertrekken zodra je daarom vraagt.

Moet ik de hele dag thuis zijn?

Nee, er wordt niet van u verwacht dat u altijd aanwezig bent. De meeste verhuurders geven hun studenten een reservesleutel en stellen vooraf vast tot welke delen van het huis ze toegang hebben.

Hoe werkt het matchingsproces?

Via onze formulieren ontvangen we een beperkte hoeveelheid persoonlijke informatie van elke respondent. Op basis van die informatie beslissen we welke student we aan jouw accommodatie toewijzen. Als je ze van tevoren beter wilt leren kennen, kun je ze privé een e-mail sturen. Als u ervoor kiest om niet hun host te zijn, zullen we werken aan het vinden van een betere match.

Is het een probleem als ik ver van Tilburg woon?

Absoluut niet. Uw hulp is hard nodig, waar u ook in Nederland woont.

Veelgestelde vragen voor dakloze studenten

Kan SHT mij permanente huisvesting bieden?

Nee. Op dit moment heeft SHT als doel om je kansen op een vaste plek te vergroten door je tijdelijk voor maximaal 3 maanden in Tilburg te huisvesten. We matchen je alleen met mensen die je tijdelijk willen hosten.

Moet ik huur betalen?

Nee, SHT is een programma voor wederzijdse hulp. Sommige hosts kunnen je echter om een kleine vergoeding vragen voor de kosten die ze zouden hebben om je te hosten, waarover ze je van tevoren moeten informeren.

Moet ik blijven zoeken naar een vaste woonruimte?

Ja, eenmaal gematched aan een host, mag je alleen het aantal dagen, weken of maanden (maximaal drie) naar keuze blijven. Er wordt van je verwacht dat je in de tussentijd blijft zoeken naar vaste woonruimte.

Hoe werkt het matchingsproces?

Op basis van de informatie die via onze formulieren is verzameld, houden we rekening met de behoeften, beschikbaarheid en persoonlijkheden van beide partijen bij het matchen van verhuurders en studenten. Zodra we een mogelijke match hebben gevonden, nemen we contact met je op om te kijken of je nog dringend woonruimte nodig hebt. Zo ja, dan geven we je de contactgegevens van de geselecteerde host, zodat je een afspraak kunt maken en van daaruit verder kunt gaan. 

Kan ik samen met mijn partner/vriend een plaats krijgen?

Als je ons van tevoren op de hoogte stelt, kunnen we proberen een plaats voor jullie beiden te vinden, maar we kunnen niets garanderen. Het kan zijn dat je genoegen moet nemen met aparte plaatsen.

bottom of page